רכישת דירה היא ללא ספק אחת ההוצאות המשמעותיות שתבצעו בימי חייכם. נכון מדובר בהגשמתו של החלום שלכם למצוא מקום שיתאים עבורכם ועבור המשפחה שלכם. אבל גם את המקום הזה אפשר ורצוי לשדרג כדי שיותאם לחלומות ולצרכים שלכם. הדברים הללו נכונים פי כמה אם מדובר בדירה שנרכשת ישירות מקבלן באחד מהפרוייקטים השונים. במקרים כאלו רוב הסיכויים שתגלו כי לא רק שהאיכות של מה שרכשתם אינה תמיד מניחה את הדעת, אלא שאפשר ורצוי לבצע שינויים בדירה, כאלו שעשויים להפוך את חייכם בה לנוחים יותר. אז מה צריך לדעת לגבי עיצוב דירות קבלן, ואיך תצליחו לצלוח את הפרוייקט הזה בשלום, אספנו כאן כמה טיפים לדרך.

מדוע צריך את זה?

תכנון הבית החדש שלכם יכול להיות מאתגר ומרגש כאחת, במיוחד אם זו הרכישה הראשונה שלכם. ונכון, דירה שנרכשת מקבלן אינה בהכרח דירת החלומות שלכם. ברוב המקרים היא מגיעה בסטנדרט מאוד בסיסי הכולל חדרים קטנים וחומרים פשוטים למדי. אולם בעזרת תכנון מקדים ועיצוב נכון של חללי הדירה תוכלו להפוך אותה למרווחת יותר, מוארת יותר ולשדרג את המטבח הקטן והסנדרטי שלה למטבח פונקציונאלי יותר. ותתפלאו יש מצב שלרוב זה יעלה לכם הרבה פחות מאשר לשפץ את הדירה בהמשך, ויחסוך לכם לא מעט כאב ראש. כן זה בדיוק העניין. כדאי לחשוב על כך שמה שלא תעשו עכשיו יהיה קשה יותר לביצוע בשלבים מאוחרים יותר.

מעבר לחסכון בזמן ובכאב ראש עתידי צריך לזכור כי כשמדובר בשינוי שמבוצע על ידי הקבלן רוב הסיכויים כי מחירי החומרים יהיו במחיר נמוך או סביר בהשוואה למחירי השוק. הסיבה לכך היא שקבלנים רוכשים בכמויות גדולות את המוצרים, מה שמביא להוזלה משמעותית במחירם. מאידך, הקבלנים לרוב משתמשים באותם הספקים שאליהם הם מפנים את הרוכשים על מנת לקנות את המוצרים המשודרגים. כלומר אתם הופכים לסוג של לקוח שבוי.

אז אילו שינויי דיירים, כמו שהם נקראים בשפה המקצועית, כדאי לכם לבצע, ובמיוחד מהם אלו שחשוב יהיה לכם לבצע בעיקר בהתחלה. בנוסף, מהו פרק הזמן הסביר שתצטרכו להקדיש כדי שהשינויים הללו יתבצעו, וכמובן הכי חשוב כמה זה באמת יעלה לכם.

אילו שינויי דיירים כדאי לכם לבקש

השינויים שתבצעו תלויים כמובן במידת גמישותו של הקבלן. שימו לב שהמחיר עשוי להשתנות מחברה קבלנית אחת לאחרת. בכל מקרה בעת מעמד החוזה מומלץ לדרוש שינויים בסיסיים אשר יעשו ללא כל תשלום. יתרה מכך, עוד בשלב מוקדם למדי לאחר רכישת הדירה כדאי לתכנן שינויים אלו, ורצוי לעשות זאת עוד בטרם נבנתה הדירה. שהרי שינויים כמו הזזה או ביטול של קירות יהיו קלים יותר לביצוע עוד לפני בניית הדירה, במקרים מסויימים. כך גם לגבי הזזתם של נקודות חשמל ואינסטלציה, בחירת תאורה נוספת או ייחודית ועוד, וכמובן שאם ביקשתם לקזז פריט כלשהו מהמפרט דאגו לקבל החזר כספי עבורו או התמקחו לשם קבלת משהו אחר תמורתו.

השינויים והשדרוגים המהותיים שיכולים לחסוך לכם המון כסף בשלב מאוחר יותר, ואשר אותם תוכלו לדרוש מהקבלן הם בין היתר הוספת נקודות נוספות בבית לשימוש המזגן, הוספתן של אסלות תלויות, או לחילופין בחירת כלים סניטריים שאינם על פי הסטנדרט, חיבורה של נקודת גז במרפסת או בגינה, או נקודת מים ועוד. בקיצור חישבו על כל מה שיכול להפוך את השהייה שלכם בבית החדש שלכם לנוחה יותר, ומהם הדברים שיכולים לשמש אתכם, ודרשו להכניס את השינויים הללו.

מאחר והמטבח מהווה חלק חשוב מאוד מהדירה שלכם, אין פלא איפוא שלרוב מתרכז חלק נכבד מהשינויים הנדרשים לשם עיצוב דירת קבלן דווקא בשידרוג המטבח. הקבלן לרוב מציע מטבח סטנדרטי, אבל אם אתם מחליטים לשדרג אותו, רוב הסיכויים שיוצע לכם זיכוי כספי עבור המטבח הסטנדרטי שוויתרם עליו. כאן הכניסו לפעולה את יכולות המיקוח שלכם ודרשו לקבל זיכוי גבוה יותר מזה שהקבלן מציע לכם. קחו בחשבון שמטבח חדש ומשודרג יכול לעלות לכם כמה עשרות אלפי שקלים, ולכן הזיכוי שתקבלו עשוי להוזיל אותו בכמה אלפי שקלים. 
 

מהו הלו"ז המומלץ לשם עיצוב דירת קבלן

בניית דירה חדשה אינה תהליך של "שגר ושכח". גם אם רכשתם דירה מהקבלן הרי שמאוד מומלץ להיות מעורבים בנעשה בתהליך הבנייה ולעקוב אחריו. כמובן שבמהלך הבנייה ידאג הקבלן לתאם פגישה בינכם לבין מתאמי השינויים. תפקידם של אלו להגיש את השינויים שביקשתם בדירה שלכם לקבלן כדי שיבצע אותם. אבל צריך לזכור שמתאמי השינוי הם לרוב נציגי הקבלן, ולמרות שהם עושים את תפקידם נאמנה, אל תשכחו שתפקידם הוא בין היתר לדאוג למיקסום רווחי הקבלן. לכן מאוד כדאי שלפגישה הזו תצוותו אליכם מעצב או מעצבת פנים שיכולים לחסוך מאיתכם טעויות שבסופו של דבר יביאו לחסכון רב בכסף.

שלב נוסף, וקריטי לא פחות שבו למעשה אתם משפיעים על סגנון הבית שלכם, הוא בעת בחירת הריצופים, הקרמיקות והסניטריה. בחירת כלים סניטריים יכולה להפוך למטלה מתישה ומבלבלת במיוחד עבור רובם של רוכשי הדירות, במיוחד אם אין כאן קבלת הכוונה נכונה. לכן, גם כאן, מומלץ להעזר במעצבי פנים שילמדו את טעמכם ויכוונו אתכם למקום הנכון ולבחירה המתאימה.

מתי להתחיל את ביצוע השינויים. ובכן, גם אם נקבעה לכם פגישה כזאת אל תחכו לרגע האחרון. קחו לכם מרווח זמן רב. זיכרו שתהליך עיצוב דירה עתיד לקחת זמן, וככל שתשקיעו בכך יותר זמן, בגבולות הסביר כמובן, התוצאה עתידה להיות טובה יותר עבורכם. כדי שתוכלו להפיק את המקסימום מעבודתם של המעצב או המעצבת שלכם תצטרכו לגרום לכך שהיא או הוא יכירו אתכם, יתחקרו את אורחות חייכם, יתכננו, ישרטטו, יתלבטו אתכם ביחד עד אשר תחליטו על העיצוב שמתאים לכם. בנוסף, קחו בחשבון שצריך זמן כדי לבקר בחנויות, לבחור חומרים, צבעים וסגנונות ובעיקר לקבל המון החלטות לגבי התוכניות. בקיצור מדובר בתהליך שעתיד לקחת כמספר חודשים עד חצי שנה, והיו ערים לכך.

הדברים הללו נכונים במיוחד כאשר ישנם גם מצבים בהם הקבלן לוחץ את הרוכשים כדי שיגישו לו כמה שיותר מהר תוכניות לשינוי בדירה, כשמדובר בדד-ליין שהוא כמעט בלתי אפשרי, ולעיתים הרבה לפני שהבנייה החלה. נכון שעדיף שאתם תהיו מוכנים עם התוכניות שלכם, אבל בכל מקרה קחו את הלחץ הזה בחשבון ובהסתייגות מסויימת כי לרוב הסיכוי שיעמדו בלוח הזמנים הזה הוא נמוך.

מחיר – כמה זה יעלה לכם באמת

רוב מעצבי הפנים ואנשי המקצוע יאמרו לכם בצדק כי עיצוב דירות קבלן בשלבים הראשונים עשוי לחסוך לכם כ- 50% מעלות השיפוץ שתשקיעו בשינויים אלו בשלבים מאוחרים יותר, או לכל היותר במחיר זהה. כלומר יש כאן סיכוי גדול מאוד לחיסכון רב בכסף. עיצוב דירת קבלן יכול לכלול כאמור שידרוגים ושינויים שיכולים לחסוך לכם הרבה מאוד זמן וכאב ראש. ובנוסף, על כל השינויים הללו תחול אחריות קבלן הדירה, שזו אחריות משמעותית מאוד בכל מה שקשור לשינויים ולבדק של הדירה. בנוסף, מדובר בהעלאה משמעותית בערך הדירה, כמעט באופן מיידי. וכמובן  יהיה לכם הרבה יותר קל לממן את השינויים הללו מאחר ותוכלו לכלול אותם כחלק מהשכנתא שלכם.

והנה עוד נקודה חשובה שעשויה להשפיע על התמחור של השינויים והיא – המוכנות של הקבלן לבצע את השינויים. ישנן חברות שמבקשות המון כסף עבור כל שינוי, כמעט ללא כל פרופורציה למה שמקובל בשוק. הסיבה לכך ברוב המקרים היא נסיון של אותן חברות להוריד אתכם מהשינוי שביקשת. כן צדקתם, הם פשוט לא מעוניינים שתבלבלו להם את המוח. לכן המילה "בלתי אפשרי", אינה צריכה להיות חלק מהלקסיקון עבורכם. אבל, קחו בחשבון שאם היא מופיעה במהלך השיחה שלכם עם הקבלן לגבי שינויים שונים שעשויים להשפיע על עיצוב דירת קבלן, רוב הסיכויים שזה עתיד לעלות לכם.

יתרה מכך, אם נפרוט את המילים "בלתי אפשרי" לפירוש מעשי יותר, נגלה ברוב המקרים שמדובר בגודל הפרוייקט שבו אתם מעורבים. בנוסף, מה שיהיה באמת בלתי אפשרי לשנות כרוך ברוב המקרים באלמנטים קונסטרוקטיביים כעמודים, ממ"ד או מדרגות, או אם מדובר בשינויים חיצוניים הקשורים לשינוי במידת החלונות, והפתחים. גם שינויים באלמנטים של אינסטלציה כגון מיקומה של אסלה, שיחייבו תכנון מחודש והתייעצות עם יועץ לענייני אינסטלציה. לעומת זאת ישנם מצבים בהם מה שעבורכם נחשב כשינוי דרמטי יתגלה כמשהו בעלות סבירה.

שימו לב שבכל חוזה רכישה של דירה חדשה קיים מפרט מטעם הקבלן. המפרט מציג את מחירם של השידרוגים והשינויים האפשריים בדירה. אל תתעלמו מהנספח הזה הוא מאוד חשוב.

מוקשים שכדאי להיזהר מהם

קיימים גם כמה מוקשים בסיפור הזה של עיצוב דירת קבלן שיכולים לעבוד לרעתכם, ושמהם כדאי לכם להיזהר. אחד מהם כרוך בכך שלרוב רכישת דירה מקבלן משמעה תהליך בנייה יחסית ארוך. אולם אם  אתם כבר החלטתם די בהתחלה לגבי העיצוב אולי כי הלחיצו אתכם (רוב הלחץ הוא מהקבלן בדרך כלל), או כי פשוט התלהבתם, וקיבלתם החלטות שונות עצתנו היא ששתשדלו לעמוד מאחורי ההחלטות שלכם, גם אם יש לכם פיקפוקים.

מוקש נוסף הוא מוקש ההיסחפות. לפני שאתם אצים ורצים לקנות דירה בדקו את התקציב שלכם. אם אין לכם תקציב מספיק גדול לשינויים שיש להכניס בדירה עדיף לכם למצוא דירה שאתם אוהבים את החלוקה הפנימית בתוכה ועשו בה את השינויים המימנאליים. כי המחשבה שזהו עכשיו צריך להשקיע את הכל, גם אם אין לכם מספיק, היא אינה מחשבה נכונה. השקיעו את הסכום שאתם יכולים להשקיע כרגע, ובהמשך תשפצו אם צריך. כאשר אתם בוחרים את השינויים ביחרו את הקריטיים ביותר עבורכם, כאלו שממש יקלו על חייכם בדירה.

המוקש הנוסף נקרא "הדשא של השכנה". יכול להיות שהעיצוב אצל השכנים שלכם הוא מאוד יפה ומושך, אבל תזכרו שהוא מתאים לשכנים שלכם ולטעם שלהם ולמשפחה שלהם, ולא בהכרח עבורכם או עבור המשפחה שלכם.