בטח לא פעם חשבתם על זה שהמטבח שלכם, אולי החלק הכי משמעותי אצלכם בבית, ממש חייב שיפוץ או עידכון. הבעיה שמיד, עבור רובנו לפחות, המשאלה הזו נותרת משאלה גנוזה, וצמד המילים עיצוב מטבחים מייד מתקשר אל בעיות תקציב. 'כן', אתם אומרים לעצמכם 'כשיהיה לי כסף... אשכור מעצב ואז אתכנן את המטבח מחדש'. אז זהו שלא ממש חייבים לחכות עד שתזכו בפיס, ולא בטוח שאתם לא יכולים לדאוג למטבח חדש או מחודש פשוט על ידי עיצוב מטבח עשה זאת בעצמך. כך תוכלו לחסוך לעצמכם המון כסף, ועדיין לצאת עם תוצאה שבהחלט תניח את דעתכם לשנים הקרובות.

סוף מעשה במחשבה תחילה

נכון אתם צריכים קצת חוש לאסתטיקה, ואולי גם להשיג כמה טיפים חשובים לעיצוב פנים (זה אף פעם לא מזיק). אבל, גם אם אתם קצת חלשים בשני התחומים הללו, הנה כמה נקודות שיסייעו לכם להתקדם במשימה שלכם ולהצליח.

אז בואו נתחיל מההתחלה, כי כל מעצב יגיד לכם שקודם כל אתם זקוקים לתוכנית. מה חשוב שיהיה בתוכנית שלכם. ובכן קודם כל כדאי לשקול את הצורה, הגודל, הזרימה, היתרונות והחסרונות של המרחב שלכם. אלו מאוד חשובים בין אם אתם בונים מטבח חדש מאפס או פשוט משדרגים מחדש את החלל שלכם. הסיבה לכך שזה פשוט עוזר לקחת בחשבון אלמנטים מבניים לפני שאתם בכלל מתחילים לחפש השראה. שהרי אין דבר גרוע יותר מלהסתכל בתמונה של מטבח שנראה ממש יפה, ולהבין שאף אחד מהאלמנטים שנמצאים בו לא באמת יעבוד עבור המרחב שלכם.

אחד הדברים הראשונים שתצטרכו לברר הוא סוג המטבח שיש לכם. האם מדובר במטבח בצורת U כלומר מטבח שמשתרע למעשה על שלושה קירות. מטבח בצורת L ישתרע על שתי קירות. לעומתם יכול להיות שיש לכם מטבח קטן יחסית שמשתרע רק על קיר אחד. אפשרות אחרת היא למטבח עם שתי קירות מקבילים, שבאחד מהם נמצא הכיור. אם מדובר במטבח גדול יחסית הרי שלמטבח בצורת L יכול להצטרף אי במרכזו. ואילו מטבח שבו כל ארבעת הקירות הן פנויות יכול לאפשר לכם עיצוב מטבח עם אי קטן יחסית בסופו. נסו להחליט אם כן איזו צורה מתאימה לכם במיוחד ועשו זאת בהסתמך על מה שיש לכם במרחב.

לשאול את השאלות הקשות

תכנון מטבח וחלק מתהליך עיצוב מטבחים כרוך בהמון קושיות ומענה עליהן. למה הכוונה? ובכן, עכשיו יהיה עליכם גם לקחת בחשבון את אופן זרימת המטבח, שבדרך כלל מתבססת על המקום בו נמצאים מכשירי החשמל שלכם ומידת ההתקשרות שלכם אליהם. כלומר האם אתם אוהבים את המקרר קרוב יותר לתנור? היכן סביר להניח שתרצו להכין את האוכל שלכם? האם פח האשפה הולך להיות במקום נוח? האם אתם זקוקים למרכז אפייה? בקיצור, הגיע הרגע לתת מענה לכל הדברים שצריך לחשוב עליהם, כן כל הפרטים הקטנים שרובנו עושים במהלך השגרה שלנו כמעט באופן אוטומטי.

כמובן, שכדאי לבדוק אם יש לכם בעיות מסובכות שאתם חייבים לעקוף, כמו היכן מוצבים השקעים והחיבורים, או אם תכננתם להזיז קיר שלא ניתן להזיזו. אלו הם מצבים שיחייבו אותכם להיות מודעים מאוד לפני התכנון. כאן בעיקר ימצא הקושי העיקרי שלכם כי חוסר הנסיון שלכם יקשה עליכם לפתור בעיות מעין אלו, בניגוד למעצב מקצועי. אבל יש פתרון ואפשר בהחלט להתייעץ עם חשמלאי מוסמך או עם מהנדס בניין במידת הצורך, ולקבל מהם אפילו סוג של עצה חברית.

החיפוש אחר השראה

עכשיו אחרי שעמדתם על מה שעומד לרשותם כדאי שתתחילו בחיפוש. נכון לרובנו יש מושג כלשהו שלפיו אנחנו מעוניינים לפעול. אבל עיצוב מטבחים הוא תחום מאוד נרחב, ותמיד מומלץ לקבל עוד רעיונות ועוד מושגים. אז כדאי שתפתחו לעצמכם חשבון בפינטרס או פשוט תשמרו לעצמכם מידע לגבי כל אותם אלמנטים שמשכו את עינכם ושאותם קרוב לוודאי תרצו לשלב בחלל שלכם.

ההמלצה העיקרית היא לדעת איזה סגנון אתם מחפשים עבור המטבח שלכם, ובעצם מהו הסגנון שיתאים לכם ולמשפחה שלכם. האם אתם בעד סגנון קלאסי של מטבחים? במקרה הזה מדובר על קוים ישרים, מראה נקי ורצוי צבעים בהירים. הוא נחשב לרוב לעדין וניטרלי ומשלב רהיטים ממספר סגנונות ואולי אפילו דורות.

לעומתו, מטבח שמעוצב עם סגנון מודרני דואג לשלב זכוכית, נירוסטה, שיש, בטון ומתכות שונות. הוא לרוב אינו מייצר תחושת חמימות והצבעים שלו נוטים להיות קרים כמו אפור שחור או לבן שמפעם לפעם הוא יכול להפתיע בצבעים עם נגיעות חמות. השילוב של הצבעים הקשים הללו והחומרים השונים מייצר תחושה של מראה עתידני מאוד. הוא יחייב אתכם להקפיד על סדר ונקיון כדי לשדר את התחושה הנכונה.

ואילו מטבח המעוצב עם סגנון כפרי משדר אוירה חמימה שנובעת לרוב מהשימוש שנעשה בו בחומרי גלם טבעיים כמו עץ גולמי, אבנים חשופות וכיור רחב ידיים ועמוק. לעיתים מתבלבלים בינו לבין מטבח עם סגנון פרובנס. באופן מפתיע הפכו מטבחים אלו שהגיעו אלינו מאזור הפרובנס שבצרפת לחביבים במיוחד על השוק הישראלי. הסיבה העיקרית לכך היא שהם מזכירים לרבים מאיתנו את המנטאליות המתאימה לזו שלנו. ההנאה מאוכל טוב, מבישול ואירוח משפחתי רחב ידיים, מאפייינים הן מטבחים אלו והן את המנטאליות הישראלית הכוללת מטבח פעיל רחב ידיים שבו מוגשות ארוחות גדולות למשפחה רבת משתתפים במהלך ימי השבת והחג. למטבח פרובנס צבעים ייחודיים לו, עיטורים – בעיקר קרניזים שונים – ואופי מיוחד, המחייב עבודה מדוקדקת במיוחד היורדת לפרטים הקטנים ביותר.

לבנות תוכנית – רצוי באופן דיגטלי

על מנת לוודא שהחלל שלכם יתכנס בהתאם לאופן שאתם מתארים לכם אותו בעיני רוחכם, עדיף לתכנן את החלל הזה בצורה דיגיטלית. תוכנה דיגטלית תאפשר לכם לוודא שכל המידות שלכם מסתדרות, כך שתדעו במדיוק מהם הגדלים הדרושים לארונות, מכשירי חשמל וכן הלאה. ולרוב קשה להבין את הפרטים הללו אם רק תשרטטו תוכנית. בנוסף, היא יכולה להמחיש לכם אותם באופן ויזואלי.

אבל, נכון לא כולנו מאוד הייטקיסטים. יש בינינו גם מי שחשים מעט טכנופובים, וזה בסדר. גם סרגל טוב ונייר משבצות יכולים לעשות את העבודה, בתנאי שכתבתם תוכנית קריאה ומדדתם נכון את המידות.

כמובן שבנקודה הזו מגיע היתרון של מעצב העוסק בתחום של עיצוב מטבחים. מה שייקח לכם קרוב לוודאי שעות או ימים לתכנן ולעצב, ייקח לו מספר שעות ואולי אפילו פחות מכך. ואחרי פגישה אחת קרוב לוודאי תקבלו תרשים מוחשי של איך הולך להראות המטבח העתידי שלכם. אבל שוב הכל עניין של תקציב, כמו שכבר אמרנו.

אלמנטים שיש לקחת בחשבון בעת התכנון

ישנם מספר אלמנטים שעליכם להתייחס אליהם בזמן שאתם מתכננים את המטבח שלכם. שהרי המטרה היא ככל הכלות לעצב מטבח מתפקד שיהיה לכם נוח בתוכו. אז הנה מספר כללים שכדאי להתייחס אליהם.

הראשון, האם בני המשפחה שלכם, או אתם, ימניים או שמאליים. זוהי נקודה חשובה מאחר והתייחסות אליה תאפשר לכם להמנע מהצורך המאולץ המחייב אתכם להתמודדות עם משימות וכלים המיועדים לאנשים שיד ימין היא היד המשמעותית שלהם. המטרה כאן היא להימנע מסרבול ואי נוחות שעלולים אף לגרום לכם לנזק.

השני, האם אתם בשלנים חובבי אירוח או לא. אם אינכם בשלנים או מארחים באופן תמידי אולי כדאי לוותר על כל מיני מתקנים יקרים ומתוחכמים במטבח ולהותיר את הדברים החשובים שישמשו אתכם בעיקר במטבח. ובכלל הגדרת הצרכים והרצונות של כלל בני הבית ושלכם תאפשר לכם לדייק בתכנון חלל המטבח באופן היעיל ביותר. בידקו אם כן אם יש לכם אביזרים או כלים במידות מיוחדות כך שתוכלו לתכנן את חללי הארונות ולמצוא עבורם מקום נוח ונגיש.

שדרוג מטבח קיים

אם נושא התקציב הוא בעייתי ואתם עדיין מעוניינים לשדרג את המטבח שלכם הנה כמה פעולות שתוכלו לעשות. אם גוף המטבח שלכם תקין ויציב תמיד תוכלו להחליף רק את הדלתות אצל נגר. במידה וזה יהיה יקר מדי עבורכם תוכלו לחשוב על לצבוע אותן באופן עצמאי. שינוי דרמטי יכול לקרות בעקבות שינוי בחיפוי הקרמיקה. אלא שבמקרה הזה עדיף להשתמש בשירותיו של איש מקצוע.

אפשרות נוספת היא החלפת ידיות. תתפלאו אבל מדובר בשינוי משמעותי שיכול להשפיע על כל המראה של המטבח. כך גם לגבי החלפת זכוכיות, ובחירה בסגנון אחר. ולפעמים כל מה שצריך הוא להוסיף פריטים שונים שיכולים להשפיע על כל המראה, כמו סט קפה ותה חדש.

לסיכום

עיצוב מטבח בשיטת עשה זאת בעצמך היא אפשרית בהחלט, במידה ואתם רוכשים מטבח מחברת מטבחים ולא מנגר תוכלו לשבת עם מעצב מטעם חברת המטבחים שיעצב עבורכם את המטבח רק חשוב לקחת בחשבון שאותו מעצב לא יודע איך נראה הבית שלכם וגם אם הוא יודע לעצב מטבח מושלם, הוא לא בהכרח יודע איך לחבר את המטבח אל שאר הבית (פינת אוכל, סלון וכו'), במקרים כאלה אם חשובה לכם האסתטיקה והשלמות של המטבח עם שאר הבית מומלץ לשכור את שירותיו של מעצב פנים גם אם לא מדובר על עיצוב של כל הבית אלא עיצוב המטבח עצמו לאחר שהמעצב ראה את הבית שלכם.